Το ψηφιακό μενού, που βασίζεται στην τεχνολογία των QR code, έχει μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ιστορία. Εξίσου ενδιαφέρουσα, ωστόσο, είναι και η εξέλιξη αυτής της τεχνολογίας αλλά και ο τρόπος με τον οποίο αυτή έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται από πολλές μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διάφορους χώρους. Ένας εξ αυτών είναι και η εστίαση, όπου η ευρεία διάδοση των ψηφιακών μενού τα τελευταία χρόνια, είναι αδιαμφισβήτητη, καθιστώντας τα τη νέα τάση! Δικαιολογημένα λοιπόν προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με τον λόγο που δημιουργήθηκε αυτή η τάση, αλλά και με το εάν τελικά ο ψηφιακός κατάλογος αποτελεί μια μόδα που θα εξαφανιστεί σύντομα, ή ήρθε για να μείνει!

Η ευρεία διάδοση της χρήσης QR Code


Είναι σαφές πως η τεχνολογία των QR code πέρασε από διάφορα στάδια μέχρι να εδραιωθεί και να θεωρείται αναπόσπαστο τμήμα των επιχειρήσεων. Παρόλα αυτά, σήμερα μπορούμε να κάνουμε λόγο για μία απαραίτητη τεχνολογία που τη συναντάμε παντού. Η αύξηση της ψηφιακής προώθησης, η ικανότητα των QR codes να αποθηκεύουν μεγάλο όγκο πληροφορίας, η ευκολία σάρωσης τους και η ανάγκη για απλές και γρήγορες λύσεις, ευνόησε τη διάδοση τους σε διάφορους τομείς, από τη λιανική πώληση έως την τουριστική βιομηχανία. Έτσι, εν έτει 2022 μπορούμε να πούμε βάσει στατιστικών στοιχείων πως δεν υφίσταται σύγχρονη επιχείρηση, η οποία δε χρησιμοποιεί έστω και σε μικρό βαθμό την εν λόγω τεχνολογία.
Αισίως λοιπόν, έχουμε φτάσει στο σημείο, όπου η τεχνολογία των QR Code συνιστά όχι μόνο συνήθεια αλλά και ανάγκη. Η χρήση των QR Code, δεν αποτελεί πια απλά ένα μέσο διάδοσης πληροφορίας για τις επιχειρήσεις, αλλά είναι ο τρόπος να γίνουν οικονομικά αποδοτικότερες, εκσυγχρονίζοντας τις στρατηγικές ψηφιακού μάρκετινγκ, σεβόμενες παράλληλα το περιβάλλον. 
Προφανώς, ένας από τους λόγους που ευνοεί την διάδοση της χρήσης των QR Code αυτή τη στιγμή, είναι και το γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν έναν σαρωτή κωδικών QR στην τσέπη τους, το smartphone τους. Είναι η καθημερινότητα δηλαδή, αυτή που έχει επιτρέψει την αύξηση της χρήσης των QR code. Έτσι, δεδομένου ότι η χρήστες smartphone, και κατ’ επέκτασιν η προσβασιμότητα σε QR scanners αυξάνονται συνεχώς σε παγκόσμιο επίπεδο, μπορούμε με σιγουριά να πούμε πως η διάδοση της χρήσης των QR κωδικών στο εξής, μόνο θα αυξάνεται, είτε αυτή αφορά τις βιομηχανικές μονάδες, είτε το ψηφιακό μενού στις επιχειρήσεις εστίασης. 

Πως συνδέεται το ψηφιακό μενού με την πανδημία

Αντικειμενικά, η πανδημία και η λήψη μέτρων για τον περιορισμό της ήταν η αιτία για την ραγδαία αύξηση της χρήση των ψηφιακών μενού στις επιχειρήσεις εστίασης. Σύμφωνα με έρευνες, ο έντυπος κατάλογος αποτελεί μια από τις βασικότερες εστίες μικροβίων στο χώρο ενός εστιατορίου, καθώς χρησιμοποιείται από πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους και συχνά δεν απολυμαίνεται επαρκώς μετά από κάθε χρήση. Επομένως, ήταν λογικό πως εν μέσω πανδημίας οι επιχειρήσεις τόσο στην Ελλάδα, όσο και εξωτερικό θα στρέφονταν σε μια ανέπαφη λύση για την προβολή του καταλόγου τους, την οποία και βρήκαν στη χρήση του ψηφιακού μενού. Με την πάροδο του χρόνου λοιπόν υιοθετήθηκε η νοοτροπία των ανέπαφων καταλόγων, μέσω των οποίων κάθε επιχείρηση προσπαθεί να παρέχει προστασία και ασφάλεια στους πελάτες της.
Μπορεί η αρχική διάδοση του ψηφιακού μενού να ωφελήθηκε από τα μέτρα πρόληψης της διάδοσης του κορονοϊού, πολλές όμως είναι οι επιχειρήσεις που έχουν αντιληφθεί τα πολλαπλά οφέλη της συγκεκριμένης τεχνολογίας τόσο σε οικονομικό -  περιβαλλοντικό  επίπεδο, όσο και στο marketing. Οι τεχνολογικές δυνατότητες των QR codes επεκτείνονται συνεχώς, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προσφέρουν πιο προσαρμοσμένες και διαδραστικές εμπειρίες στους πελάτες τους. Για παράδειγμα, ένα ψηφιακό μενού μπορεί να παρέχει πληροφορίες για τα θρεπτικά συστατικά ή τα αλλεργιογόνα, να περιλαμβάνει εικόνες των πιάτων, ή ακόμα και να προτείνει ποτά που συνδυάζονται καλά με κάθε πιάτο.
Παράλληλα, η ενσωμάτωση τους με άλλες τεχνολογίες, όπως είναι οι online πληρωμές ή τα συστήματα παραγγελιοληψίας, ανοίγουν νέους δρόμους στην εξυπηρέτηση στον κλάδο της εστίασης. Πλέον, ο πελάτης μπορεί να διαλέξει, να παραγγείλει και να πληρώσει για το γεύμα του χωρίς καμία φυσική επαφή, πράγμα που συμβάλλει στην ταχύτητα και στην άνεση της εμπειρίας του.
Συνοψίζοντας, μπορούμε εύκολα να καταλήξουμε πως το ψηφιακό μενού δεν είναι απλώς μία ακόμα τάση της σύγχρονης εποχής, αλλά μία τεχνολογία που εξελίσσεται, εξού και δεν πρόκειται να πάψει να υφίσταται. Συνειδητοποιώντας μάλιστα πως η χρήση των ηλεκτρονικών μέσων στην καθημερινότητά μας καθίσταται πλέον απαραίτητη, μπορούμε να πούμε με ασφάλεια πως τα QR code και κατ’ επέκταση το ψηφιακό μενού πρόκειται σύντομα να αλλάξουν το τοπίο των τεχνολογικών μέσων που χρησιμοποιούνται από τις σύγχρονες επιχειρήσεις.